Secara umumnya tiada gender ketiga dalam Islam. Dalam al-Quran, Allah menetapkan secara jelas bahawa Dia menjadikan manusia dalam kalangan lelaki dan wanita sahaja.
Namun begitu, terdapat juga manusia yang dilahirkan secara semula jadi memiliki dua alat kelamin. Dalam hal ini, Rasulullah SAW memberikan solusi yang sangat terperinci mengenai kewujudan bayi yang dilahirkan dalam keadaan memiliki dua alat kelamin yang dikategorikan sebagai khunsa. Dalam menangani permasalahan ini, sarjana muslim telah menegaskan bahawa khunsa ini bukan merupakan jantina ketiga dan bayi tersebut perlu ditentukan jantina mereka samada lelaki atau wanita.
Penetapan tegas ini dinyatakan oleh al-Imam al-Nawawi yang menyebutkan bahawa:
“Mazhab kami menentukan bahawa khunsa itu hanyalah sama ada lelaki atau perempuan. Dia bukan jantina ketiga.”
(al-Nawawi, Raudah al-Talibin)
Berdasarkan definisi yang diberikan oleh Pejabat Hak Asasi Kemanusiaan PBB di atas jelas menunjukkan bahawa transgender itu bukanlah khunsa. Ini kerana, khunsa seperti yang dibahaskan oleh sarjana muslim adalah kelahiran semula jadi manusia yang memiliki dua jantina, lalu jantina mereka ditentukan berdasarkan sifat yang dominan berdasarkan nasihat pakar perubatan sendiri.
Khunsa dilahirkan secara semulajadi sedangkan golongan transgender dan golongan transeksual ini adalah golongan yang berpakaian atau berpenampilan atau berperwatakan lahiriah yang bercanggah dengan jantina semulajadi mereka. Malah lebih jauh dari itu, sebahagian daripada mereka turut melakukan perkara yang ditegah oleh Allah dan Rasulnya iaitu dengan mengubah alat kelamin dan anggota tubuh badan mereka untuk kelihatan seperti jantina yang mereka kehendaki melalui cara pembedahan, suntikan hormon dan sebagainya.
Mengapa Gender Ketiga Dilarang Dalam Islam? Antara asas yang paling kukuh untuk menolak pengiktirafan gender ketiga adalah dari aspek pengubahan kejadian Allah. Dalam erti kata yang lain, mereka telah dijadikan sempurna dalam jantina kelahiran mereka, namun mereka mengubah kejadian tersebut.
Larangan ini dikuatkan lagi dengan tegahan dari Rasulullah SAW yang menegaskan:
“Allah melaknat pembuat tatu, orang yang meminta supaya dibuatkan tatu kepadanya,
Bukan itu sahaja, kempen pengiktirafan gender ketiga ini sangat bercanggah dengan panduan daripada hadis Rasulullah SAW. Ini kerana Rasulullah SAW melarang seorang muslim daripada berperwatakan dengan penampilan yang bertentangan dengan jantina mereka.
Al-Imam al-Bukhari merekodkan hadis yang menyebutkan:
“Rasulullah melaknat golongan mukhannath (berperwatakan wanita) daripada kaum lelaki dan kaum wanita yang berperwatakan seperti lelaki.
(Sahih al-Bukhari).”
Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab muslim di Malaysia untuk membantah cadangan mengenai pengiktirafan gender ketiga ini. Ini selaras dengan perintah Allah agar setiap muslim ini memainkan peranan dalam memastikan kesejahteraan negara berteraskan al-Quran dan hadis.
Sumber: MAIS
Untuk lebih banyak perkongsian, anda boleh ikuti kami Kepochi @ Telegram : Mykepochi Official